همشهری‌انلاین: روز یکشنبه ۲۴ و دوشنبه ۲۵ آبان نشست گروه۲۰ با حضور اوباما و پوتین و همچنین سران ۱۸ کشور دیگر با اجرای تدابیر شدید امنیتی بعد از حادثه خونین پاریس در آنتالیا ترکیه برگزار می​‌شود.

۲۰summit-turkey

 ترکیه ریاست دوره​‌ای گروه ۲۰ را برعهده دارد.

 شهر بندری آنتالیا اکنون تحت شدید​ترین تدابیر امنیتی قرار دارد و برپایی هرگونه تظاهرات در این شهر ممنوع اعلام شده و تاکنون ۱۱۰ میلیون یورو برای برگزاری نشست آنتالیا هزینه شده است.

به گزارش نيويورك‌تايمز، حمله‌هاي پاريس در صدر دستور جلسه و صحبت‌هاي سران كشورها در نشست گروه 20 قرار گرفته‌است.

احمد داوود​اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد 2هزار و 500 خبرنگار برای پوشش خبری این نشست ثبت نام کرده‌​اند.

خاورمیانه به یکی از اولویت‌​های استراتژیک سیاست خارجی ترکیه تبدیل شده است. دولت جدید این کشور مي‌خواهد وزارتخانه جدیدی بنام "وزارت خاورمیانه" تاسیس کند و مسائل مربوط به این منطقه از جمله مشکلات مربوط به امور پناهجویان را نیز از طریق آن پیگیری کند. بیش از دو میلیون پناهجو و آواره جنگی سوری و عراقی به این کشور پناه برده​‌اند.

یکی از شرکت‌​کنندگان  نشست گروه ۲۰ ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی است که سه روز پيش از آغاز نشست در راس یک هیات هزار نفره وارد آنتالیا شد.

عربستان تلاش می‌​کند نفوذ منطقه​‌ا‌ی ایران را خنثی و یا دست‌كم ضعیف کند.ترکیه در برخوردهاي بين ايران و سعودي‌ها تاکنون علیه عربستان رسما موضع​‌گیری نکرده است. اما گاهي از اين كشور طرفداري كرده. انتظار می​‌رود یکی از مهم‌​ترین موضوع‌هاي گفت‌وگوهای ملک سلمان و اردوغان،رئيس‌جمهور تركيه نقش ایران در منطقه باشد.

ترکیه با ایران حدود ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و ۵۰۰ سال است که در مرزهای دو كشور صلح و آرامش حاکم است. ایران حدود ۲۰ درصد از نفت و گاز این کشور را تامین می​‌کند و با برداشته شدن تحریم‌های بین​‌المللی در فکر انتقال گاز خود از خاک ترکیه به اروپاست.

از آن سو،ترکیه محصولاتش را از طریق ایران به کشورهای آسیای میانه صادر می‌​کند. حال بايد ديد ترکیه منافع کلان خود در ایران را به بازار کشورهای خلیج فارس و دلارهای عربستان ترجیح مي‌دهد يا تصميم ديگري مي‌گيرد.

کد خبر 313829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha